Lelaki, Tolong Jangan Pakai Gelang Boleh Tak?

Assalamu’alaikum

haram lelaki bergelang tangan

Aku tak tahu lah kalau korang semua ada perasaan yang sama macam aku ke tak, anti tengok lelaki pakai gelang. Kalau lelaki berpendidikan pakai gelang, aku jelek, kalau yang tak berpendidikan, aku rasa nak lempang. Kesian sungguhlah…

Bahawa Rasulullah s.a.w telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga, maka baginda bertanya kepada lelaki tersebut: “Apakah bendanya ini?” Lelaki itu berkata: “Ia adalah gelang perubatan”. Rasullullah bersabda: “Sesungguhnya benda itu tidak memberi apa-apa (faedah walaupun untuk tujuan perubatan), buangkan benda itu daripada daripada diri kamu, sekiranya kamu mati dan benda itu ada pada diri kamu, maka kamu tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya. – (Sahih riwayat Imam Ahmad)

Jadi, tunggu apa lagi? Cabutlah gelang tangan tu. Kadang-kadang yang berilmu pun tertipu juga dengan gelang tangan yang kononnya boleh mengubati penyakit. Padahal banyak lagi alternatif lain untuk merawat penyakit yang bersarang dalam badan tu.. Sekian..🙂

Oh,ya. Rantai lebih-lebih lagi kena buang ok?😀

This entry was posted in Info dan Artikel, Kesihatan dan Kecantikan and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

37 Responses to Lelaki, Tolong Jangan Pakai Gelang Boleh Tak?

  1. eko susilo says:

    Mungkin klo boleh saya kasih saran, tetap boleh pakai gelang penyembuh itu tapi jika nak keluar rumah lepas tu barang😀

  2. Etomyam says:

    ramai jugak yg pakai, yg untungnya si penjual aje…..

  3. padin says:

    Ok, tak pakai dah! ekekee
    -jam pun aku tak pakai, ni kan plak aksesori tambahan..

  4. zatie_usop says:

    Baca tulisan ni baru saya sedar y saya pung memang tak suka lelaki pakai gelang or apa2 aksesori y boleh dilihat seperti wanita. Pengajaran ni.🙂

  5. tehr says:

    kalau sakit sikit2 je, pakai gelang saiz kecik
    kalau sakit dah teruk, kena la pakai gelang saiz besar
    sebesar rantai kapal, barangkali
    huhu

  6. zulkbo says:

    salam..
    realiti saya pun tak suka
    orang lelaki pakai gelang
    walau saya sendiri remaja
    dulu ada juga pakai bangle
    silver di tangan.

  7. zulkbo says:

    ermm..dah boleh komen
    sekarang ye..tak tahu kenapa
    saya di BAN ke sini 2-3 minggu lepas🙂

    • adele says:

      ada 2 org lg yg di BAN jgk..tak tahu apa lah puncanya..bila cek,byk komen masuk spam..dah unspammed smua yg tak sepatutnya di spammed😀

  8. bensdoing says:

    kunjungan pertama…
    seorang lelaki mmg tidak boleh menyerupai seorang perempuan, spt memakai gelang, kalung, ataupun anting…
    salam hangat dari Indonesia !

  9. Walaupun saya lelaki,saya tak suka pakai gelang,tidak kiralah untuk tujuan berfesyen ataupun perubatan.Lagipun bagi saya,bab perubatan tu auta je lebih..

  10. ohcikgu says:

    tak suka pakai gelang. saya sendiri rampas kalau ada budak sekolah pakai gelang.

  11. titan says:

    mana kacak lelaki pakai gelang..

  12. Norasikin says:

    tak tau pun ada hadis mcm tu. Kalau tau, dah lama saya kutuk mamat2 yg asyik mempromosikan gelang berkhasiat dia tu.

  13. Mmg bagus artikel ini. sebab ramai juga suka pakai gelang utk perubatan. So selepas nie, tiada alasan lagi utk memakai gelang lagi ya…😀

  14. hatiputera says:

    aku memang geli kalau nampak lelaki pakai gelang kat kaki,,,

  15. alamonline says:

    teman pun tak suka tengok lelaki pakai gelang, menyampah je rasa….

  16. suri says:

    ylah samalah dg suri mmg tak suka. cam nmk girl plk..

  17. suri says:

    klo pakai songkok tarak apa..lagi yang dila suka ekekeee❓ 😎

  18. Fakhruddin says:

    saya tak pakai gelang..saya pakai jam

  19. akubiomed says:

    Saya sudah tidak memakai gelang magnet sejak putus beberapa tahun yang dahulu. Sekarang ini hanya memakai jam tangan sahaja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s