Peribahasa Harapkan Pegar, Pegar Makan Padi

Assalamu’alaikum

Puas selama ni aku menganggap betul sangat dah peribahasa yang selalu kita dengar “harapkan pagar,pagar makan padi”. Secara logiknya, apalah kaitannya pagar dengan padi? Mana lah boleh pagar makan padi? Disebabkan kita taat kepada cikgu, kita iye kan je cakap cikgu Bahasa Melayu betul dah peribahasa ni walaupun perkaitan pagar dengan padi memang tak nampak langsung.

Oleh itu, aku nak berkongsi sesuatu yang menarik, yang mampu mengubah apa yang kita percaya tentang peribahasa ni sekelip mata.

harapkan pegar,pegar makan padi

Baca lebih lanjut di blog ini.🙂

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s